تاریخ انتشار: شنبه 1393/06/15 - 15:45
کد خبر: 141255

نظرات کارشناسی! در مورد «منع اشتغال زنان در کافی شاپ» ادامه دارد؛

معاون رییس جمهور در امور زنان: کافی شاپ ها محلی برای کسب درآمد زنان نیازمند است!/ خبرگزاری دانشگاه آزاد: مقررات اماکن ناجا ریشه قانونی ندارد

معاون رییس جمهور در امور زنان: کافی شاپ ها محلی برای کسب درآمد زنان نیازمند است!/ خبرگزاری دانشگاه آزاد: مقررات اماکن ناجا ریشه قانونی ندارد

وی در رویکردی کاملا فمینیستی گفته است: اگر اشتغال در این محله‌ها برای بانوان بد است و منجر به مفسده می‌شود، بی‌شک برای آقایان نیز مخرب است و از آنجایی‌ که قانون برای مرد و زن متفاوت عمل نمی‌کند و به طور یکسان تصمیم می‌گیرد، پس اشتغال مردان در کافی‌شاپ‌ها نیز باید محدود شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالیکه قانون منع اشتغال زنان در کافی شاپ ها چندی است خبرساز شده است، برخی اظهار نظرها که از سوی صاحبان آنها کارشناسی عنوان می شوند، جالب به نظر می رسد. معاون زنان رییس جمهوری در یکی از این اظهار نظرها گفته است: در صورتی که این ممنوعیت ایجاد شود، زنان شاغل در این مکان‌ها چه باید کنند؟ آیا باید دستفروشی کنند یا تکدی‌گری؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به اینکه خدمات در سفره‌خانه‌های سنتی به خانواده‌ها نیز ارائه می‌شود، حضور زنان نیز طبیعی است. اخیرا قانون منع اشتغال زنان در کافی شاپ ها توسط ناجا اعلام گردیده است. این مسئله حواشی زیادی را به همراه داشته است و از رسانه های داخلی تا شبکه های ضدانقلاب به آن می پردازند. در این میان اما واکنش های مسئولان دولتی و برخی رسانه های داخلی قابل تامل است.

شهیندخت مولاوردی با اشاره به اظهارات رئیس پلیس اماکن ناجا در رابطه با ممنوعیت اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها گفته است: این مقام مسئول در نیروی انتظامی اشاره کرده که با توجه به اینکه قوانین حاکم بر کافی‌شاپ‌ها، همچون قوانین قهوه‌خانه‌هاست، از این رو اشتغال زنان در کافی‌شاپ ها نیز ممنوع است.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان که پیش از این از طرح تکریم بانوان در شهرداری نیز انتقاد کرده بود، در رابطه با منع فعالیت خانم ها در کافی شاپ ها گفته است: اینگونه برداشت می‌شود که قانونی درباره ممنوعیت اشتغال زنان در قهوه‌خانه‌ها وجود دارد که آن را به کافی‌شاپ ها تعمیم داده‌اند؛ حال باید دید آیا قانون صراحتاً به این مساله اشاره دارد

مولاوردی اظهار نظر در این رابطه را نیازمند کار کارشناسی عنوان کرده و در نظری کارشناسی اظهارکرده است: با توجه به وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری زنان در جامعه، این مکان‌ها محلی برای کسب درآمد زنان نیازمند است.

وی جایگزین فعالیت خانمها در کافی شاپ برای آنها را را دستفروشی و تکدی گری قلمداد کرده و افزوده است: باید کار دقیق و کارشناسانه‌ای صورت بگیرد که در صورتی که این ممنوعیت ایجاد شود، زنان شاغل در این مکان‌ها چه باید کنند؟ آیا باید دستفروشی کنند یا تکدی‌گری؟

اگرچه به نظر می رسد خانمهایی که در فضای کافی شاپ ها کار می کنند، به لحاظ تیپولوژی هم سنخیتی با «تکدی گری» یا «دست فروشی» ندارند، این اظهار نظرها قابل تامل به نظر می رسد.

در راستای پروژه تخطئه مصوبه اماکن ناجا، خبرگزاری دانشگاه آزاد نیز به نقل از فردی که وی را فعال حقوق زنان معرفی کرده، آورده است: حال اگر نیروی انتظامی مقرراتی وضع کرده و در نظر دارد در محدوده این مقررات، برخوردهایی اعمال کند، نباید ریشه این مقررات را در قانون جست‌وجو کنیم.

وی در رویکردی کاملا فمینیستی گفته است: اگر اشتغال در این محله‌ها برای بانوان بد است و منجر به مفسده می‌شود، بی‌شک برای آقایان نیز مخرب است و از آنجایی‌ که قانون برای مرد و زن متفاوت عمل نمی‌کند و به طور یکسان تصمیم می‌گیرد، پس اشتغال مردان در کافی‌شاپ‌ها نیز باید محدود شود.

غیرت با طرح این مسئله که «شان و منزلت» اصالت قانونی ندارد افزوده است: طرح این موضوع که اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها، شأن بانوان را زیر سوال می‌برد، مسئله‌ای است که فاقد نگاه قانونی است، چرا که در هیچ کجای کتاب قانون اساسی، به منزلت اشاره‌ای نشده و به طور خاص اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها را خلاف شأن ندانسته است.

فاطمه راکعی فعال اصلاح طلب نیز با توهین با خانم ها گفته است: ما با مشکل عمده اشتغال زنان تحصلیکرده رو به‌رو هستیم. بسیاری از افراد تحصیلکرده در شرایط فعلی برای یافتن کار مناسب دچار مشکل هستند. در نتیجه ما نباید بر مسیر اشتغال زنان سنگ‌اندازی کنیم.

فارغ از این که آیا نظرات کارشناسی دیگری در منع اشتغال خانمها در کافی شاپ هامد نظر قرار گرفته شده است یا خیر، به نظر می رسد، طرح این مسئله که این مصوبه ریشه قانونی ندارد و یا اینکه اگر خانمها درکافی شاپ فعالیت نکنند، باید بروند سراغ تکدی گری یا دست فروشی، آن هم از سوی معاون رییس جمهور یا یک حقوق دان دادگستری کارشناسی نباشد و صرفا نظر شخصی و سلیقه ای تلقی شود؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top